رفقای همیشگی

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

طبقه بندی موضوعی
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

نیت کنید و اشاره فرمایید

قالب میهن بلاگ

فال حافظ

بوسنی و هرزه گوین

شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳ ب.ظ

سلام

روز اول اردوی یاوران امین 3 بروشوری به شما داده شد که در اون اطلاعاتی در مورد جنگ بوسنی ارائه شده بود.

حالا همون مطالب رو براتون اینجا هم گذاشتیم.

البته فایل PDF با چینش چاپ دو رو هم قرار میدیم که اگه خواستید استفاده کنید.

این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین نسل کشی در اروپا و یکی از فجیع ترین حوادث تاریخی به شمار می رود که به نسل کشی، قتل عام و کشتار گروهی مسلمانان انجامید.

پس از فروپاشی یوگسلاوی، جمهوری بوسنی و هرزگوین، در پی همه‌پرسی استقلال انجام‌گرفته در سال ۱۹۹۲، که ۶۷٪ مردم در آن مشارکت کردند، و با رای ۹۸٪ رأی‌دهندگان به استقلال بوسنی و هرزگوین. اعلام موجودیت کرد. این اتفاق، آغازگر جنگ‌های بوسنی بود. همه‌پرسی استقلال، توسط صرب‌های بوسنی تحریم شد.
صرب‌های بوسنی، که از جانب صربستان و مونته‌نگروی همسایه حمایت می‌شدند، جمهوری صرب بوسنی را تشکیل داده و به قصد تجزیه جمهوری بوسنی در طول خطوط قومیتی و پیوند دادن نواحی صرب‌نشین برای تشکیل «صربستان بزرگ»، به این کشور حمله مسلحانه کردند که این جنگ موجب کشته شدن صدها هزار نفر از مردم مسلمان بوسنی شد.
جنایت صرب ها در بوسنی
به آتش کشیدن خانه‌های مسلمانان در بوسنی

جنگ صرب‌ها علیه بوسنی هرزگوین، فقط یک جنگ ملی و بر سر خاک نبود، بلکه با هدف و تلاش برای از بین بردن مسلمانان و تعهد بر نسل‌کشی انجام گرفت. لذا فقط ۴۰۰۰۰ نفر (غیر نظامی) در سربرنیتسا هدف قرار گرفته و یک جا کشته شدند. جرم آنها فقط هویت اسلامی آنان بود.
در این جنگ برای اولین بار تجاوز به زنان و حتی دختران خردسال و کشتار کودکان، به عنوان یک تاکتیک نظامی برای پیروزی قلمداد شد.
بنابر گزارشات مستند در سازمان ملل: در جنگ صرب‌ها علیه بوسنی، بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی کشته و هزاران زن مورد تجاوز قرار گرفت.
مطابق همین مستندات، در کشتار جولای ۱۹۹۵، بیش از ۸۰۰۰ غیر نظامی بوسنیایی (مسلمان) که اغلب آنان را پیرمردان و جوانان تشکیل می‌دادند، در داخل و اطراف شهر سربرنیتسا توسط یگان نظامی «Srpska VRS» به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ قتل عام شدند. و دبیر کل سازمان آن را بدترین و وحشتناک‌ترین قتل عام در دنیا، پس از جنگ جهانی دوم خواند.
به گزارش شاهدان عینی، سربازان و شبه‌نظامیان صرب گاهی یک منطقه را هدف قرار داده و با حمله به‌ آن منطقه، مردان و پسران را کشته و یا می‌ربودند و سپس زنان را مورد تجاوز قرار داده و می‌کشتند. بارها شکم زن باردار را باچاقو دریده و طفل او را با دست خارج کرده و مقابل چشمش و حتی چشم دیگران سر ‌بریدند.
جنایت صرب ها در بوسنی
تخریب یک مسجد توسط صرب‌ها در حضور نیروهای سازمان ملل

مطابق اسناد رسمی و گواهی شاهد عینی، مادری را دیدم که از ترس به گوشه‌‌ای خزیده بود و سر فرزند خردسال پسرش را که گریه می‌کرد روی پایش قرار داده بود. سرباز صرب آمد و به او گفت: صدای این را خفه کن و چون گریه پسر بچه قطع نشد، او را در آغوش مادرش سر برید و سر بریده را روی چاقو گرفت و به سایرین نشان داد. تأسف‌آورتر و رقت‌انگیزتر آن که بسیاری از شاهدان در دادگاه‌ها و گزارشات خود شهادت دادند که قتل‌ها، جنایات، تجاوزات و بچه‌کشی بسیاری مقابل چشم نظامیان هلندی (اعزامی سازمان ملل جهت کنترل آتش بس) اتفاق می‌افتاد و آنها در حالی که گاه ۵ یا ۶ متر بیشتر فاصله نداشتند، فقط نگاه می‌کردند و قدم می‌زدند.

جنایت صرب ها در بوسنی
کمک های جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران به نحو گسترده‌ای به حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از بوسنی پرداخت.
سه ایرانی در جریان این فعالیت‌ها کشته شدند. حجم کمک‌های انجام شده روشن نیست، اما توجه مقامات ایران به این منطقه به حدی بود که مقام معظم رهبری؛ آیت‌الله احمد جنتی را بعنوان نماینده ویژه خود در امور بوسنی منصوب کرد. نهادهای خیریه ایرانی همچون کمیته امداد نیز به کمک پرداخته و حجم عظیم کمک‌های مردمی را جمع آوری و منتقل می‌کردند.ایران در بازسازی بوسنی نیز مشارکت کرد.
جنگ بوسنی در واقع به فرموده رهبر انقلاب در سخنانشان برای شهادت یکی از رزمندگان شهید ایرانی در جنگ بوسنی حتی از اهمیتی بالاتر از جنگ ایران و عراق نیز برخوردار بود.
ایشان در همین زمینه و در سخنانی که به مناسبت شهادت شهید رسول حیدری از رزمندگان ایرانی به شهادت رسیده در جنگ بوسنی ایراد فرمودند تأکید کردند:
«ما دلمان برای از دست دادن این عزیز و سایرعزیزان می سوزد لکن سعادتی از این بالاتر نیست و نمی شود که جوانی برود داخل میدان و شهید شود.
من بارها گفته ام میدان بوسنی، جنگ اسلام و کفر تنها نیست بلکه از این بالاتر است، دروازه ورود به غرب و اروپا است، آنجا مسأله اش بالاتر از جنگ عراق و ایران است. کسی که برود آنجا و محیط امن خانواده را رها کند مقامش خیلی بالاتر است.»
علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران می‌گوید:
«در اوایل رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ایشان بنده را احضار کرده و گفتند مدتی است که دچار کمردرد شده ام. فکر می کنم این درد به خاطر اخباری است که از اتفاقات بوسنی شنیده ام، از شما می خواهم هر کاری که می توانید برای بوسنی انجام دهید وگرنه فردای قیامت از شما بازخواست می کنم. و وقتی معظم له این دستور را صادر کردند ما به صورت جدی موضوع را پیگیری کردیم به طوری که توانستیم اسلحه برای مسلمانان بوسنی بفرستیم.»
ایران از آغازین روزهای جنگ بوسنی اقدام به راه اندازی شبکه رادیویی به زبان بوسنیایی کرد که همچنان فعالیت می‌کند. در سال‌های بعد تلویزیون ماهواره‌ای سحر (وابسته به صداوسیما) به پخش برنامه به زبان بوسنیایی پرداخت.
تهیه شده در معاونت فرهنگی اردوی یاوران امین 3

دریافت
عنوان: جنگ بوسنی و هرزه گوین
حجم: 74.5 کیلوبایت
توضیحات: جنگ بوسنی و هرزه گوین
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۳
ریحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی