رفقای همیشگی

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

طبقه بندی موضوعی
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

نیت کنید و اشاره فرمایید

قالب میهن بلاگ

فال حافظ

چگونه در کنکور تست بزنیم ؟

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۵:۳۲ ب.ظ

تست کنکور

 

بسیارى از داوطلبانى در جلسه آزمون اگر با چند سؤال دشوار مواجه شوند ناگهان دستپاچه مى شوند و نظم ذهنى خود را از دست مى دهند و فکر مى کنندکنکور را از دسمت داده اند. اینگونه داوطلبان فکر مى کنند دیگران به همه سوالها پاسخ مى دهند و فقط آنها  هستند که نمى توانند به سوال ها جواب دهند. متأسفانه اگر سوال هاى آزمونى دشوار باشد دانش آموزان قوى تر بیشتر آسیب مى خورند چراکه مى خواهند به تمام یا اکثر سوال ها پاسخ صحیح بدهند .

اما بد نیست بدانید برخى کسانى که دربهترین ودشوارترین رشته هاى دانشگاهى قبول شده اند در بعضى درس ها نمره اى کمتر از چهل درصد به دست آورده اند. اگر دانش آموز خوبى هستید و چند درس را خیلى خوب خوانده اید مبادا فکر کنید درکنکور باید به همه سوالات پاسخ دهید.

 اگر دیدید که نمى توانید به چند سوال متوالى پاسخ دهید خود را نبازید مطمئن باشمیدکه دیگران هم وضع شما را دارند. اعتماد به نفس داشته باشید حتى.....

 بد نیست در اینجاکمى هم از خود راضى باشید و بگویید وقتى که این سوال ها براى من دشوار است ، واى به حال دیگران ! داشتن روحیه ، در هر مسابقه اى سرنوشت ساز است از جمله در این مسابقه علمى که کنکور نام دارد.

 به هر حال توصیه مى کنیم در جلسه کنکور به روشى که در زیر مى گوییم تمست بزنید. باید براعصاب خود تسلط  داشته باشید و درست مانند یک شطرنج باز ماهر یا یک فرمانده نظامى در سخت ترین شرایط تصمیم بگیریدکه حکام کنید و بهترین گام در هر لحظه کدام است ؟ در هر لحظه باید تشخیص دهید باید کدام تست را رهاکرد، به کدام تست جواب داد و چکونه زمان را تنظیم نمود.

روشی راکه در زیر مى گوییم بام ها و بام ها دم منزل و درکنکور هاى آزمایشى تمرین کنید تا بتوانید در جلسه کنکور هم آن را اجرا نمایید.

1- سوال ها را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می بینید پاسخ دهید.

اگر در یک درس تسلط بیشترى دارید، ترتیب جواب دادن به سوال ها را تغییر ندهید. نظم و ترتیب سوالات در دفترچه آزمون کارى سنجیده و فکر شده است و درسها را به طور تصادفى پشت سر هم مطرح نمى کنند حتما صلاح دانش آموزان و داوطلبان در نظرگرفته مى شده است  پس بهتر است شما هم به همان ترتیبى که سوالها در دفترچه مطرح شده است به آنها پاسخ دهید. طى سالهاى گذشته در کنکور سراسرى ابتدا سوالهاى عمومى مطرح شده است تا داوطلبان آرامش و اعتماد به نفس خود را بازیابند. سپس سوالات اختصاصى مطرح مى شود.

مثال : در میان دروس اختصاصى اولین درس ، ریاضى است تا شما در زمانى که آمادگى ذهنتان بیشتر است به سوال ها پاسخ دهید پس از آن در رشته تجربى سوالات زیست شناسى مطرح مى شودکه ضریب و اهمیت بیشترى دارد و نوع درس کاملا متفاوت از ریاضى است و سبب نوعى استراحت فکرى براى شما مى شود و پس از آن نوع درس تغییر مى کند و شما به سوالات فیزیک پاسخ مى دهید و در پایان به شیمى.

 در رشته هاى ریاضى فیزیک و انسانى هم ترتیب چاپ سوالات در دفترچه متناسب با آمادگى ذهنى داوطلبان است بنابراین ترتیب دروس مختلف بر مبناى کارشناسى دقیق صورت گرفته امست و شما نباید به علت عدم تسلط در یک درس و تسلط بیشتر در درس دیگر ترتیب پاسخگویى به سوالات را تغییر دهید.

اما اگر نگران هستیدکه مثلا با پاسخ دادن به سوالات درس ریاضى، زمان کافى براى پاسخگویى به سوالات زیست شناسى و ... را نداشته باشید به نکات بعدى توجه نمایید.

2- تمام سوالات دفترچه را حداقل یک بار مطالعه نمایید.  

کسانی که یک درس را به طور کامل کنار می گذارند خواه به این دلیل که آن درس ضریب کمترى دارد یااینکه آن درس را بلد نیستند کاملا اشتباه مى کنند. به جز موارد استثنایى (مثل داوطلبان هنرستانى که آنها هم باید با مشاورین آگاه تبادل نظر نمایند.)کنارگذاشتن مطالعه یک درس اشتباه است البته مى توانید بخش هاى دشوار یک درس راکنار بگذارید اما حذف کامل یک درس خطاست مثلا داوطلبان گروه ریاضى فیزیک گاهى اوقات درس شیمى را پاسخ نمى دهند و برخى داوطلبان رشته تجربى و انسانى درس ریاضى را حذف مى کنند. این کار همانطورکه گفتیم کاملا اشتباه است .

3- شیوه مطالعه وپاسخ دادن به تستها.

1.سوالات را به همان ترتیبى که در دفترچه تنظیم شده است پاسخ دهید. زیرا ترتیب سوالات در آزمون سراسرى امرى حساب شده ، سنجیده و دقیق است .

2. هنگام پاسخ دادن به تستها، به هیچ وجه وقت خود را صرف سوالات 0وقت گیر یا دشوار نکنید و در ابتدا فقط به سوالهاى که مى توانید در، وقت مقرر پاسخ دهید بپیردازید.

3. برخى سوالها را بلد هستید ولى تشخیص مى دهید وقت گیر باشند و پاسخ دادن به آنها زمانى بیش از وقت مقررنیاز دارند این گونه سوالها را با علامت ضرب در مشخص کنید و با قاطعیت و خونسردى از آن سوال عبور کنید.

4.ممکن است سوالهاى را اصلا بلد نباشید یا برایتان دشوار باشند اینگونه سوالها را با علامت منفی (-) مشخص کنید و فورا از آن سوال ها رد شوید.

5 . از هیچ سوالى نخوانده رد نشوید. زیرا ممکن است پس از چند سوال دشوار چند سوال ساده پیدا کنید. هر چقدر هم که تعداد سوالهاى وقت گیر یا دشوار زیاد باشد نگران نشوید. و سوالهاى بعدى را با آرامش و به ترتیب بخوانید تا سوالهاى ساده تر را بیابید.

6. پس از پایان سوالات یک درس مى توانید به ساعت خود نگاه کنید متوجه خواهید شد هنوز مدتى از زمان آن درس باقى مانده است .

7. پس از این که یک بار سوالات هر درس را مطالعه کردید و به سوالهاى ساده تر پاسخ دادید، فورا سوالات درس بعدى را آغاز نمائید.

8.در تمام دروس به سرعت از سوالهاى وقت گیر یا دشوار با زدن علامت هاى ضرب در و منفی رد شوید و فقط به سوالهاى که می توانید در وقت مقرر پاسخ دهید بپردازید.

9. پس ازآنکه یک بار تستهاى تمام دروس را مطالعه کردید به ساعت خود نگاه کنید و ببینید چقدرازکل زمان کنکور باقى مانده است .

تا همین جا موفقیت بزرگی نصیب شما شده است .زیرا تمام سوالهایى راکه به خوبى بلد بوده اید پاسخ داده اید و پس ازجلسه کنکور افسوس نخواهید خورد که وقت کم آورده اید و برخى از سوالهاى خیلى ساده را از دست داده اید.

10.اکنون وقت باقیمانده را به سوالهاى وقت گیراختصاص دهید چند سوال راکه مى توانید پاسخ دهید ولى وقت بیشترى می خواهند انتخاب کنید. شاید جواب بعضى تستها راکه در بار نخست فراموش کرده بودیداکنون به خاطر بیاورید به هرحال باید وقت مانده را به خوبى بین تستهاى وقت گیر تقسیم کنید.

11. توصیه بسیار مهم : تمام صفحات دفترچه سوالات را به خوبى بررسى کنید و مراقب باشیدکه بعضى صفحات یا بعضى سوالها را فراموش نکرده بشید.

12.هر پنج سوال یک بار یا هر ده سوال یک بار سماره تست ها را در دفترچه سوالات با شماره پاسخنامه مطابقت بدهید. اگر این کار را نکنید ممکن است در پایان متوجه شوید شماره سوال دفترچه با شماره پاسخنامه مطابقت ندارد در ا ین صورت دستپاچه مى شوید و یافتن محل تستى که جابجا زده ا ید در میان انبوه تستها دشوار مى شود.

13.یک کار خطرناک ! تعدادى از داوطلبان به سوالات ، در دفترچه سوالات پاسخ می دهند و در پا یان جوابها را به پاسخنامه منتقل مى کنند ا ین روشى خطرناک است و ممکن است وقت تمام شود و شما فرصت نکنید جوابها را به پاسخنامه انتقال دهید.

توصیه به داوطلبان ضعیف تر:

 هیچ درسی راکنار نگذارید و در هر درس به دنبال سوالهاى بگردید که جواب آنها را می دانید اگر یک درس فقط سه یا چهار سوال پیدا کردید که مى توانستید جواب دهید، امیدوار باشید. با همین شرایط هم مى توانید نتیجه اى درحد خودتان بگیرید.

هشدار به داوطلبان متوسط ، قوی وخیلی زرنگ :

 اگر سوالات از حد معمول دشوارتر باشند معمولا داوطلبان قویتر بیشتر لطمه مى خورند. بنابراین به این فکر نباشیدکه به تمام سوالات پاسخ دهید. ممکن است چند سوال اول یک درس خیلى دشوار ، وقت گیر یاکاملا ابتکارى باشد و اگر شما قصد جواب دادن به تمامسوالات را داشته باشید مضطرب و افسرده خواهید شد پس از همین حالا خود را آماده کنید که ممکن است به چند سوال متوالى پاسخ ندهید باید بدون نگرانى از همه آنها عبور کنید.

همچنین باید خود را برای همه شرایط بد آماده کنید مثلا اگر صندلی نا مناسب باشد ، نور آفتاب شما را اذیت کند و....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی