رفقای همیشگی

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

طبقه بندی موضوعی
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

نیت کنید و اشاره فرمایید

قالب میهن بلاگ

فال حافظ

قصه‌های زیارت: قصه دوم

دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۱۸ ب.ظ




(گفتگو با حاج محمد حسین محمودی؛ زائر سنی و کردستانی امام رضا(ع 


خودتان را برای ما معرفی کنید؟

حاج محمد حسین محمودی هستم؛ از استان کردستان، شهرستان ده‌گلان.

چه شد که آمدید مشهد؟

شدن ندارد. خداوند خواست، امام رضا هم ما را طلبید، ما هم با جان و دل آمدیم.

چند بار به مشهد آمده‌اید؟

من چهار بار دیگر آمده‌ام. امسال می‌خواستم دو ماه دیگر بیایم. یکی از دوستان به نام آقای پناهی گفت می‌خواهیم برویم برای مشهد. من هم گفتم که هرچه زودتر برویم بهتر است. خدا لطف کرد، امام‌ها هم لطف کردند که ما در روز عرفه و عید قربان اینجا باشیم.

در راه اذیت نشدید؟

مسیر ما از کردستان تا اینجا 24 ساعت راه است. ولی کسی که برای زیارت امام رضا بیاید، خستگی ندارد. در میان همۀ بچه‌ها، ریش سفیدها، پیرمردها و زن‌ها با آمدن به این سفر عشق و علاقه‌شان اضافه‌تر شده است.

اولین بار کی آمدید مشهد؟

اولین بار سال 72 با سپاه آمدیم مشهد. شش ماشین بودیم. 25 نفر اهل تشیع بودند و بقیه همه اهل تسنن بودند.

شما جاهای زیارتی دیگری هم رفته‌اید. ویژگی اینجا نسبت به بقیۀ این اماکن چیست؟

من 15 بار مکۀ مکرمه مشرف شدم. امکانات اینجا عالی است. این‌ها اولاد پیغمبر هستند. اینجا هیچی از مدینۀ منوره کم ندارد.

حال و هوایش چه فرقی می‌کند با مدینه؟

مدینه یک حال و هوایی دارد، اینجا یک حال و هوایی. آن رحمت که آنجا از آسمان می‌ریزد اینجا هم می‌ریزد. حال و هوایش یکی است ولی آن بزرگوار جد ایشان است، رسول‌الله است. آنجا بقیع را داریم، فرزندان ائمه را داریم. آنجا خانوادۀ اهل بیت را داریم. آنجا همه‌شان را داریم. اینجا هم اولاد رسول‌الله هستند، از یک خانواده هستند و ما عشق و علاقۀ زیادی خدمت‌شان داریم.

 

شما شافعی هستید، نظر اهل سنت شافعی نسبت به امام چیست؟

ارادت اهل سنت شافعی از شما بالاتر نباشد، پایین‌تر هم نیست. ما امام‌ها را دوست داریم. وقتی نماز می‌خوانیم اللهم صل علی سیدنا محمد و آل محمد می‌گوییم. اگر در نماز این کلمه را نخوانیم، نمازمان باطل است. شک ندارد. ما در اصول دین با هم یکی هستیم، فقط ما در فروع یک مقدار جدا هستیم و الا هر دو یکی هستیم.

عید قربان از امام رضا چه خواستید؟

شفا برای همۀ مریض‌ها، به‌خصوص مریض‌های استان کردستان. زیارت قبولی خودم و بچه‌ها و همشهریان و همسفرهایم. سال‌های قبل با کاروان حج می‌رفتیم و در مکه و روز عید قربان، قربانی می‌کردیم. امسال خدا ما را مکه نبرد ولی آورد خدمت امام رضا.

وقتی بر می‌گردید برای همشهریانتان زیارت امام رضا را چه‌طور توصیف می‌کنید؟

همیشه صحبت امام‌ها، به‌خصوص امام رضا در میان ما هست. الان صد نفر از همشهری‌های ما آزرده شده‌اند. می‌گویند ما را نبردند. ولی به آن‌ها قول دادیم سفر بعد بیاریم‌شان. با امید خدا بتوانیم سالی دوبار بیاییم خدمت امام رضا.

در کردستان چه‌طور شما را بدرقه کردند؟ چه‌طور از شما استقبال می‌کنند؟

خانواده و همسایه‌ها همه‌شان گفتند دعا و سلام ما را به امام رضا برسان. برای ما دعای خیر بکن. وقتی برگردیم با مناجات و ذکر می‌آیند پیشواز ما. با صلوات بر محمد و آل محمد. دف می‌زنند، شعار اسلامی می‌خوانند، گوسفند سر می‌برند و تا درِ خانه با ما هستند. ما هم مردم را دعوت می‌کنیم و سوغات امام رضا برایشان می‌بریم. با دل و جان می‌آیند پیشواز و بدرقه و هیچ دریغ نمی‌کنند.

اهل سنت شافعی چه احترامی برای امام رضا قائل‌ هستند؟ چه نگاهی نسبت به امام رضا دارند؟

اولاً امام شافعی شاگرد امام صادق بوده، وقتی امام شافعی پیش امام صادق درس خوانده، شافعی مذهب‌ها دوازده امام و امام رضا را قبول دارند. همۀ اهل بیت را قبول داریم. در این مسئله‌ با اهل تشیع فرقی نداریم.

شما با اهل تشیع وصلت هم دارید؟

بله. ما به آن‌ها دختر می‌دهیم. آن‌ها به ما دختر می‌دهند. بچه‌ها با هم نزدیک می‌شوند. خانوادگی همه یکی هستیم. بین ما هیچ فرقی نیست. شما اگر تبلیغ نکنی که اهل سنت با اهل تشیع برادر هستند مدیون هستی و در قیامت باید جواب بدهی، حقیقت این است. کاش در حرم امام رضا می‌دیدی برادران اهل سنت چه‌جور در نزدیکی امام تمنا و دعای خیر می‌کردند. بین ما هیچ جدایی نیست.

راجع‌به کسانی که سوء استفاده می‌کنند و می‌خواهند بین برادران آتش بیفکنند چه صحبتی دارید؟

این‌ها در همه جا هستند. عده‌ای از سلفی‌ها در منطقه پیدا شده‌اند که اهل سنت هم کارهای آنها را قبول ندارند. این‌ها جدایی می‌اندازند. ضد انقلاب‌ها نزد آمریکا و انگلیس هستند و از آن‌ها بودجه می‌گیرند. باید با این‌ها حرف بزنیم. بگوییم تفرقه اندازی نکنند. ما همه برادر هستیم. چون اسلام ثابت کرده است. هزار و چهارصد سال و خورده‌ای سال است که شهید می‌دهیم. قرآن همه چیز را مثل چراغ برای ما روشن کرده است. خدا در قرآن می‌گوید ای محمد! نترسی ما پدر ظالم را در می‌آوریم، نمی‌گذاریم ظالم بماند.

در مشهد خیرینی هستند که از سراسر ایران مردمی را که برای اولین بار می‌خواهند به زیارت امام رضا مشرف شوند رایگان می‌آورند و از آنها پذیرایی می‌کنند. نظر شما راجع ‌به این حرکت فرهنگی چیست؟

از طرف اهل کاروان و از طرف تمام اهل سنت و اهل تشیع استان‌مان از این خیران تشکر می‌کنم. از حضرت امام رضا دعای خیر برای این عزیزان طلب می‌کنیم. انشاالله این حرکت قبول درگاه حق باشد.

گویا امام رضا خواهرزاده و برادری در سنندج دارند. می‌شود کمی راجع ‌به آن‌ها برایمان صحبت کنید؟

بله. مزار خواهرزادۀ امام رضا به نام «هاجر خاتون» در سنندج است. من امروز با عراقی‌هایی که برای زیارت امام رضا به مشهد آمده‌اند صحبت می‌کردم. گفتم شما آمده‌اید امام رضا، آنجا هم به شما نزدیک است. بیایید سر راهتان خواهر‌زاده ‌امام را هم در سنندج زیارت کنید.مکان کوچکی داشت. اما الحمدلله با کمک برادران و نمایندۀ مقام معظم رهبری، برای آنجا هیئت امنایی درست کرده‌اند. هزینه کردند و الان زیارتگاه خیلی خوبی شده است.

مزار دیگری هم در استان کرمانشاه هست، در منطقۀ جوان‌رود، آن منطقه به اسم «کوسۀ حجیج» معروف است. کوسۀ حجیج خیلی بزرگوار است. آن منطقه خیلی کوه دارد. شاید کوه‌هایی به ارتفاع 1500 متر تا 2000 متر داشته باشد. در آن کوه‌ها آبی بالا می‌آید که حتی اگر ماشین بیفتد آن را با خود می‌برد. معروف است که روزی کوسۀ حجیج با جمعی داشته صحبت می‌کرده. کوسۀ حجیج به آب گفته: ای آب، ما داریم صحبت می‌کنیم، صدایت زیاد است، چه خبر است؟! آن آب همان‌جا راکد و ساکت مانده! الان هیچ‌کس نمی‌داند این آب می‌رود، نمی‌رود، اصلاً بدون سر و صدا کار خودش را انجام می‌دهد. این از برکت آن بزرگوار است. در میان اهل سنت ما این‌ها را داریم و می‌پذیریم. شما هم می‌توانید بیایید آن‌ها را ببینید، همان‌طور که مردم منطقه ما می‌آیند اینجا و امام رضا را زیارت می‌کنند.

برای همسایه‌هایتان سوغات چه می‌برید؟

سوغات مادی را ولش کن، ولی سوغات معنوی این است که وقتی ما در حرم بودیم صد نفر به ما زنگ زدند و به آنها گفتم من نایب‌الزیاره شما هستم. این سوغات اصلی ماست. نماز می‌خوانیم، دعای خیر می‌کنیم. برای تمام مسلمین دعای خیر می‌کنیم. سوغات مادی هم بچه‌ها را دلخوش می‌کند.

1392/10/28 شنبه

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی