رفقای همیشگی

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

طبقه بندی موضوعی
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

نیت کنید و اشاره فرمایید

قالب میهن بلاگ

فال حافظ

آمریکا شناسی(3)

سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵ ب.ظ

فرهنگ آمریکاى بومى

آمریکایى که به اولین اروپایى ها خوش آمد گفت بسیار بیشتر از یک بیابان خشک و خالى بود. امروزه اعتقاد بر این است که جمعیت نیمکره غربى حدودا اندازه جمعیت اروپاى غربى آن زمان بوده – قریب به چهل میلیون نفر.

تعداد آمریکایی هاى بومى ساکن در آن چه که امروزه آمریکا خوانده مى شود در آغاز مستعمره سازى هاى اروپاییان بین 2 تا 18 میلیون تخمین زده مى شود که از این میان بیشتر تاریخ نویسان به تخمین کمتر متمایل هستند. آن چه مسلم است همانا تاثیر مخرب و جبران ناپذیر بیمارى اروپا بود که از همان تماس اول با این افراد بومى، بر آن ها وارد شد. به ویژه مرض آبله باعث ویرانى بسیارى از قبایل شد و گمان برده مى شود که علت بیشتر کاهش سریع جمعیت سرخپوستان در قرن 16 میلادى این مرض بوده تا جنگ ها و زد و خوردهاى گوناگون دیگر با مهاجرین اروپایى.

     

سنت ها و آداب و رسوم سرخ پوستان آن زمان با توجه به وسعت زمین و محیط هاى گوناگونى که هر یک از آن ها به آن خو گرفته بودند، به شکل زیادى با یکدیگر متفاوت بود. با این حال وجوه مشترکى را نیز مى توان یافت.

بیشتر قبایل به ویژه در مناطق جنگلى شرق و میانه، از شکار، درو، کشت ذرت و محصولات دیگر جهت تهیه آذوقه استفاده مى کردند. در بسیارى از موارد، زنان مسئول ذراعت و توزیع غذا بوده و مردان به شکار پرداخته و یا در جنگ ها شرکت مى کردند.

از هر جنبه اى جامعه سرخ پوستان آمریکاى شمالى بسیار وابسته به زمین بود. شناخت طبیعت و عناصران بخش اساسى اعتقادات مذهبى آن ها راتشکیل مى داد. روش زندگى سرخ پوستان اساسا قبیله اى و اشتراکى بود به شکلى که بچه ها در مقایسه با آداب و رسوم اروپایى آن زمان از آزادی هاى بیشترى برخوردار بودند.

با وجود این که برخى از قبایل آمریکاى شمالى نوعى خط هیروگلیفى را جهت نوشتن به کار مى بردند، ولى فرهنگ سرخ پوستان اساسا گفتارى بوده و تاکید زیادى بر تکرار مجدد افسانه ها و قصه هاى کهن مى شد. میان قبایل و گروه هاى مختلف داد و ستد رایج بود و شواهد بر آن است که قبایل همسایه روابط جامع و رسمى با یکدیگر داشتند که هم بسیار دوستانه و هم خصمانه بوده است. 

ادامه دارد...........

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی