رفقای همیشگی

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

وبلاگ بچه های اردوی یاوران امین 3

طبقه بندی موضوعی
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

نیت کنید و اشاره فرمایید

قالب میهن بلاگ

فال حافظ

مهدی موعود از منظر "اهل سنت" ((قسمت دوم))

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۳۱ ب.ظ

 برای جمع آوری این مطالب زمان قابل توجهی صرف شده است!!

لطفا با دقت مطالعه کنید،تمام قسمت ها را پیگیری کنید و مارا از نظرات خود محروم نکنید!

در ادامه بحث قبلی!

ثانیا : اینکه بعضی از نویسندگان در زمان معاصر ناآگاهانه اقدام به طعن احادیثی نموده که در مورد مهدی علیه السلام وارد شده و این اقدام نه تنها از روی علم و آگاهی نبوده بلکه به علت جهل و نادانی طاعن و یا تقلید او از فردی است که به احادیث نبوی اعتنایی ندارد.

 

از جمله این افراد شخصی است به نام عبدالرحمن محمد عثمان که تعلیقه و حاشیه ای بر کتاب تحفه الاحوذی زده و اخیرا در مصر به چاپ رسیده که در جزء ششم در باب ما جا فی الخلفاء در حاشیه خود می گوید:

 

خیلی از علما نظرشان بر این است که احادیثی که در مورد مهدی وارد شده مشکوک است و صحت نقل آن از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ثابت نیست بلکه همه آنها از موضوعات و جعلیات شیعه است و نیز در جلد ششم در باب «ماجا فی تقارب الزمن» و «قصرالامل» در حالی که قصدش پایین آوردن شان و منزلت مهدی است, می گوید : خیلی از علمای مورد وثوق و حافظ حدیث معتقدند احادیثی که در خصوص مهدی وارد شده از جعلیات فرقه باطنیه و شیعه و امثالهم است و نسبت این قبیل روایات به نبی اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) درست نیست.

 

بلکه بعضی بیش از این تجری پیدا کرده و پا فراتر نهاده مانند محیی الدین عبدالحمید که در تعلیقه خود بر کتاب الحاوی للفتاوی که تالیف سیوطی است می گوید : در آخرین جزء از کتاب العرف الوردی فی اخبار المهدی ص 166 بعضی از باحثین معتقدند هر حدیثی که در مورد مهدی یا دجال نقل شده از اسرائیلیات است.

 

و از همه اینها خطرناک تر و شکننده تر تعلیق و حاشیه ابوریه رئیس بعثه الازهر در لبنان است که در سال گذشته بر کتاب النهایه ابن کثیر نوشته و نتیجه و خلاصه کلامش آن است که همه احادیثی که در مورد مهدی، عیسی بن مریم و دجال وارد شده رمز و کنایه از نصرت حق بر باطل است (به این معنی که مهدی و عیسی بن مریم و دجال واقعیت ندارد بلکه این قبیل تعابیر کنایه از پیروزی حق بر باطل است )

 

 

پس برای رد این خیالات واهی و بی اساس و به جهت اینکه بر هر فرد مسلمان که باید به اصلاح نفس خود بپردازد لازم و ضروری است اخبار و بیان پیامبر خود را تصدیق نموده و نسبت به آن هیچ گونه شک و تردیدی به خود راه ندهد ـ چنانکه قبلا اشاره شد_ در مورد مهدی علیه السلام بحث و تحقیق داشته باشد که عنوان این تحقیق و بحث را قرار داده است: «عقیده اهل السنه والاثر فی المهدی المنتظر».

 

علما و پیشوایان اهل سنت احادیث و آثار وارده در مورد مهدی علیه السلام را در کتاب های صحاح، سنن، معاجم و مسانید خود آورده اند که تعداد کسانی که اطلاع پیدا کرده در این رابطه بر کتب آنها یا بر ذکر تخریج شان نسبت به احادیث مهدی سی و هشت نفرند که ذیلا بیان می شود:

 

1 ـ «ابوداود» در سنن خود.

 

2 ـ «ترمذی» در جامع اش.

 

3 ـ «ابن ماجه» در سنن خود.

 

4 ـ «نسائی» که سافرینی از او نقل کرده در لوامع الانوار البهیه و نیز نقل کرده مناوی در فیض القدیر.

 

5 ـ «احمد» در مسند خود.

 

6 ـ «ابن حیان» در صحیح خود.

 

7 ـ «حاکم» در مستدرک خود

 

8 ـ «ابوبکر ابوشیبه» در المصنف.

 

9 ـ «نعیم بن حماد» در کتاب الفتن.

 

10 ـ «حافظ ابونعیم» در کتاب المهدی و همچنین الحلیه.

 

11 ـ طبرانی در الکبیر و الاوسط و الصغیر.

 

12 ـ «دارقطنی» در الافراد.

 

13 ـ «بارودی» در معرفه الصحابه.

 

14 ـ «ابویعلی موصلی» در مسند خود.

 

15 ـ «البزار» در مسند خود.

 

16 ـ «حارث بن ابی اسامه» در مسند خود.

 

17 ـ «خطیب» در تلخیص المتشابه و نیز در المتقن و همچنین در المفترق.

 

18 ـ «ابن عساکر» در تاریخ خود.

 

19 ـ «ابن منده» در تاریخ اصفهان.

 

20 ـ «ابوالحسن الحربی» در الاول من الحربیات.

 

21 ـ «تمام الرازی» در الفوائد.

 

22 ـ «ابن جریر» در تهذیب الاثار.

 

23 ـ «ابوبکر المقری» در المعجم.

 

24 ـ «ابوعمر الدائی» در سنن خود.

 

25 ـ «ابوغند کوفی» در الفتن.

 

26 ـ «الدیلمی» در مسند الفردوس.

 

27 ـ «ابوبکر الاسکاف» در فوائد الاخبار.

 

28 ـ «ابوالحسین بن المناوی» در کتاب الملاحم.

 

29 ـ «بیهقی» در دلائل النبوه.

 

30 ـ «ابوعمر المقری» در سنن خود.

 

31 ـ «ابن جوزی» در تاریخ خود.

 

32 ـ «یحیی بن عبدالحمید الجمانی» در مسند خود.

 

33 ـ «رویانی» در مسند خود.

 

34 ـ «ابن سعد» در طبقات.

 

35 ـ «ابن خزیمه»

 

36 ـ «حسن بن سفیان»

 

37 ـ «عمر بن سبه»

 

38 ـ «ابوعوانه»

 

و چهار نفر اخیر از سی وهشت نفر را که عبارتند از :

 

«ابن خزیمه»

 

«حسن بن سفیان»

 

«عمر بن سبه»

 

«ابوعوانه»

 

«سیوطی» در العرف الوردی بیان کرده و توضیح داده که این افراد از جمله کسانی هستند که احادیث مهدی را تخریج کرده اند ولی مشخصات کتابشان را بیان نکرده است.

ادامه دارد....

نظرات  (۱)

تشکر آقا سعییییییییییییییییییییییییییید !!!!!خداقوت......مفید بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی